Å kikre, kikrer, kikret, hadde kikkert?

Ny helg, til og med 17.mai helga, og ny båttur på gang. Jeg er stadig like glad for at jeg har venner som er glad i båtlivet og prioriterer dette høyt i sine privat-budsjett:-)

 

Forrige helg dro vi utover Altafjorden og speidet, primært etter måsegg. Siden vi bare var helt middelmådig interessert i måseggene, så ble det mest kikring fra båten. Har dere hørt det ordet før? I turgjenget mitt så introduserte Trond ordet kikre for noen år siden. Vi satt på en fjelltopp og speidet etter fjellryper. Trond rakte meg kikkerten og ba meg kikre etter ryper. Siden har jeg gått rundt og syntes at han hadde funnet på et overmåte beskrivende ord. Å kikre er liksom ikke å se på noe i kikkerten, men å kikke etter noe. Sist helg så kikret vi etter måsereir, etter ryper, ørn, hyttetomter og toppturtraseene til Inger-Marlen og Trond (og de er det mange av).

I dag googlet jeg, eller gurglet som ei jeg kjenner sier mens hun ler godt, verbet “å kikre”. Ordet er jo rett og slett anerkjent i de aller øverste kretser. Til og med Sylfest Lomheim i språkrådet har visst om verbet i alle disse år. Og jeg som er skap-lingvistiker. Skuffende!!

Å kikre i norsk ordbok

Vel, vi skal helt sikkert kikre litt denne helga også.

God helg i hus, telt, båt og hytter, – eller der dere nå finner på å tilbringe helga. Kom dere i alle  fall en tur ut!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg