MONSEN OG MEG

Foredrag med Lars Monsen altså, det må jo være motivasjonspille tenkte jeg. Og det var det absolutt. En ettermiddagstime med Lars Monsen i den lokale Kultursalen ga meg ny respekt for fyren og også litt å tenke på. Lars Monsen framstilles ikke som en overbarsking i TV-seriene, men fy flate hva den mannen har styrt med, – og overlevd.



Jeg hadde uten tvilt vært død og begravet, eventuelt spist opp av en bjørn, hvis jeg skulle ha prøvd meg på noen av eventyrene hans. Men, så har han da trent noen år på å bli god. Han er skikkelig råsterk, godt trent, har masse erfaring i å mestre fysiske og mentale utfordringer, samtidig som han gir inntrykk av å inneha en svær porsjon innlevelsesevne i andres utfordringer. Tenk bare på TV-serien Uten grenser og hvordan han fikk deltakerne til å presse seg selv, samtidig som han hadde så utrolig respekt for utfordringene de hadde og viljen de viste. For noen råinger de folkene var, jeg bøyer meg dypt i støvet!

Beste gjenget på Lars Monsen foredrag med matchende luer, delt ut av arrangøren😃

 

 
 

 

 

Lars Monsen snakket masse om eventyrene han har vært på, om kulde, smerte, møter med rovdyr, vennskap, om Trine og masse om hundene. Han hadde stort fokus på sikkerhet, men at man kan trene seg opp til både å tåle smerte, å sulte og det å fryse. Nå liker jeg ikke spesielt noen av disse tilstandene, men er jo enig i at det er trenbart å tåle en støyt. Monsen sa at “Det sitter i hue. Kroppen har det vondt, men det kommer til å gå over”. Jaja, før eller siden går det vel over, men man må tenke sikkerhet først og fremst.

 


Lars Monsen er absolutt maskulin, men han sier at “Er du macho, så dauer du”. Så kan man tenke litt over hva adjektivet macho betyr.

Er macho rett og slett å  være maskulin slik det står i bokmålsordboka:

Oppslagsord Ordbokartikkel

macho a3

I dette vinduet skal du finne tabell a3 for oppslagsordet macho

(utt matsjå; spansk ‘maskulin, viril’) mannsdominert

Eller er det kanskje mer slik jeg og Monsen tenker om macho: You use macho to describe men who are very conscious and proud of their masculinity (Collins Dictionary).
Uansett, så er han en barsking, og virker som en jovial og trivelig fyr.



Etter foredraget stoppet jeg for å ta bilder av nordlyset, noe jeg fikk middels dårlige bilder av med mobilen, men der kom jaggu hovedpersonen ruslende. DA kunne jeg ikke dy meg, men spurte skamløst om en selfie.

Monsen og meg.



Så, hva sitter jeg igjen med etter kvelden med Monsen: Man må trene på det man ønsker å mestre, -uansett hva det er, tenker jeg. I friluftsliv-sammenheng så klarer man å ha det litt vondt, å være sulten en stund og fryse litt. Det kjennes utrolig deilig etter at man har dinglet et passe stykke utenfor komfortsonen og landet på beina. Det er tilfredsstillende å kjenne at man fikk til, at man mestret. Men, man MÅ tenke sikkerhet! Du vet følelsen når noe går galt, og du erkjenner at “Hadde jeg bare……”! I små doser er dette helt OK, men ikke lek med liv og helse. Livet er skrekkelig skjørt! Take care!

 

# friluftsliv
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg