«Penger spart er så godt som penger tjent»

Jeg har i laaang tid siklet etter nye fjellski. Siden jeg har hund vil jeg ha ski uten stålkanter og må nok innrømme at jeg har fjellski fra før, -både med og uten stålkanter.

Men, så har det seg jo slik at jeg ikke har skikkelig brede jaktski. -Og det må man jo ha, må vite. Sant? Alle skjønner jo det! I tillegg trenger jeg ski med kortfell og fellelås.

Til vanlig smører jeg fjellskiene mine og hadde pr. i dag tidlig fjellski med helfell. Helfellen hektes fast i skituppen og dekker, som navnet sier, hele skien. Det blir skikkelig feste på denne måten, både fram og bakover, og det er kanonbra hvis man må opp og ned bratte bakker og har pulk på slep. Men, verden har gått videre og jeg «trenger» kortfell med fellelås! Fellelåsen gjør at fellen dekker bare i smøresonen, altså der man trenger feste.

Jeg spurte i butikken hvilke feller de anbefalte,  mohair eller syntetfell. Syntetfellene er mest slitesterke og selgeren sa at disse hadde best glid- og festeevne i våt og tung snø. Våren må jo komme hit også etterhvert, så da blir det vel våt snø etterhvert.

Tenk at ski kan være så fine:-)

På skiturene mine er jeg 99% utenfor allfarvei og ofte labber jeg rundt i bjørkekratt på leit etter ryper. Planen var å klare meg med mine mellom-bredde fjellski en stund til, men så dukket det altså opp et kupp i den lokale sportsforretningen. På akkurat de skiene jeg ønsker meg.

Altså, 40% rabatt!
«Penger spart er penger tjent» og dermed har jeg nok tjent over to tusen i dag. For det ble nye fjellski på meg. Med binding og feller. Nice!
Gleder meg til å teste dem i helga!

Som et bittelite apropos, så var det 40% rabatt på fjellskisko også, og mine gamle fjellskisko er nokså slitne. Men, vi har utfordret hverandre på kles- og skokjøpestopp på jobben, så da ble det ikke nye skisko på meg i dag. Det holdt hardt, men jeg har ikke tenkt å ryke som førstemann på utfordringen.

#friluftsliv #fjellski #jakt

2 kommentarer
    1. Du kunne jo kjøpt skoa, gjemt i klesskapet og når du tok de frem så kunne du siat de var kjøpt på tilbud for leeeenge siden. Er visstnok et kjent dame-kjøper- klær -triks. Jeg invisterte i alfa polar for et par år siden, og det var et godt kjøp. God tur
      Petter

      1. Haha! Er dame-kjøpe-klærogsko-knepet virkelig avslørt av mennene? Eller er det bare du som har catchet denne?
        Men, i fht kjøpestoppen ville det ikke kjentes godt ut i magen min:-) Regelen er imidlertid at det er lov å få i gave ved bursdag, morsdag etc. Må sjekke om skisko i fredagsgave er innafor;-)
        God helg Petter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg