Prikkevering av ryper til familiemiddag

Nå skal fryseren tømmes for høstens ryper og det ble akkurat nok til middag med kjernefamilien. Restaurantstandard er en rype per person. Jeg bruker å beregne omtrent 1,5 ryper per person, da er det rikelig med mat, selv om noen av brystene skulle vise seg å ha fått for høyt blyinnhold….  

 

6 ryper ble lagt et knapt døgn til tining. Fjøl, saks og en liten høvelig kniv skjerpet og klar. Tia er også klar. Ikke noe å si på interessen for ryper nei. De aller fleste av rypene er fangstet ved hennes hjelp, så hun får alltid spise et rypehjerte eller to. Vær ellers veldig forsiktig med å gi rype til hund. Det er ekstremt mye sylskarpe småbein i lårene. Livsfarlig! Og rypebrystene vil man jo ha selv.

Gjennom rekrutteringsarbeid i jeger- og fisk møter jeg mange ferske jegere og det er stadig noen som lurer på hvordan man forbereder rypene før tilbereding. Så, heretter kan jeg bare be dem om å lese dette, i stedet for å ha kurskveld i foreninga 😉 Eller kanskje ikke…

Det er ulike måter å forberede ryper på. Mange er rå på å eksperimentere, også på slikt, og det flåes og prikkeveres på ulike måter. Foreløpig er det kun en måte som er aktuell for meg, og det er etter min erfaring den måten som fører til minst fjærfokk og søl. Hvis noen er uenig, så er jeg veldig åpen for å lære noe nytt altså.

Her følger en demo på hvordan jeg prikkeverer ryper:

1. Press tomlene på hver side av brystbenet på rypa og dra sideveis. Skinnet revner da.


2. Vreng skinnet bakover og blottlegg rypebrystet.

 

  3. Trekk fram lårstykkene og klipp løs fra fot og skrog.  Lårene bruker jeg som oftest bare til å koke kraft på. Det er lite kjøtt i dem og masse bein, men hiver man seg i plukking av kjøtt til rypesuppe, så er det veldig verdt bryet.

 

 

 



4. Skjær ned langs brystbenet og ta ut bryststykkene.

 

5. Skjær et snitt i brysthulen, vreng skroget fram og ta ut hjerte og krås. Hjerte er delikatesse, kråsen brukes til å koke kraft på.

6. Vreng skinnet av skroget, klipp av hals og vinger. Skroget skal brunes og kokes kraft på.

 

7. Skyll alle deler godt, så er du klar til neste etappe.
Totalt brukte jeg omtrent 40 minutter på de 12 rypene jeg hadde tatt opp fra fryseren. 
På bloggen er det flere innlegg med tips til koking av kraft til saus, oppskrift på saus og tips til tilbehør og steking. Se på tema: Tilbereding av viltkjøtt.
PS! Hvis noen, formodentlig yngre lesere, lurer på hva prikkevering betyr, så følg lenken: https://www.nrk.no/hordaland/prikkevere-1.4045003

hits

hits

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg