TAR STYRINGEN I MANNSBASTIONER

Kjenner jeg er litt stolt over at jeg har blitt valgt av årsmøtet i Alta jeger- og fiskerforening til leder av lokallaget. Det er lov å være stolt av det.

Jeg ble spurt av valgkomiteen om jeg ville stille som kandidat og var på tur å svare;
 -«NEI, det har jeg ikke tid til.»


Men, så tenkte jeg at jeg måtte tenke meg litt om. Jeg har en travel jobb, men det har da de fleste, så det er ikke en unnskyldning. Ungene har flydd ut av redet og jeg mener at jeg (forhåpentligvis) har egnethet til å få dette til. Tross alt skal jeg ikke styre Statoil, men en frivillig organisasjon med 650 medlemmer. At jeg ble spurt er en tillitserklæring, som jeg fikk inntrykk av at flere sto bak, og det var godt å kjenne på. Så da stilte jeg som kandidat og ble valgt, og da var lokalavisa på hugget og ville skrive om dette.

Altaposten (se bilde av artikkel over) syntes vinklingen om at kvinner tar over ledelse i mannsbastioner var kjempeinteressant. Jeg skjønner det, men håper og tror at dette valget ikke handler om kjønnskvotering inn i tillitsverv. Jeg tror at vi ved å rekruttere damer inn i aktivitetene som jeger- og fiskerforeninger arrangerer, ved å ta vel i mot folk generelt og ved å invitere til å delta i verv og påta seg oppgaver, så vil damer også ta seg plass i tillitsverv. Jeg mener at den største bøygen for å kaste seg ut i aktiviteter man ikke har gjort før er usikkerhet. Vil jeg mestre dette?

Mange damer gir tilbakemelding til oss etter kurs i hagleskyting, fluekasting, GPS osv, at det er positivt å bli møtt av noen som ikke synes det er rart at man trenger litt ekstra støtte for å innta en ny arena. Menn «dundrer» ofte på, mens vi damer skal være så forbaska sikker før vi tør å hive oss utpå. Hold høyt Pippi Langstrømpes fane: «Det har jeg aldri gjort før, så det går sikkert bra!»

Damer kan, – og begynner å ville.
Vi trenger bare å føle litt mestring på området før også vi «dundrer på».




Blogglisten
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg