VINTERENS VAKRESTE EVENTYR – FINNMARKSLØPET

Nå starter Finnmarksløpet og det er folkefest i Alta. Statsministeren åpner jubileumsløpet, det førtiende i rekken. I uka som kommer blir det ikke bare hundekjørerne som får seg lite søvn. Å følge GPS-trackinga for spannene går ut over nattesøvnen min. Hvor er mine favoritter nå, hvor mye søvn har de hatt, hvor mange hunder har de fortsatt med seg?

Fire hunder var alt jeg ble tiltrodd, og det holder lenge for en rookie som meg.

 

Værvarselet er ikke så verst framover nå, men enkelte år har det vært ned mot minus 40 på vidda om natta. I slike netter synes jeg synd på hunder og førere i Europas lengste sledehundløp – Finnmarksløpet. Løpet er nå på råe 120 mil i vill og vakker natur, fra Alta via Kautokeino til Kirkenes og tilbake. Det meste av tida kjører førerne og hundene i ubarmhjertig arktisk natur, der været i løpet kort tid kan skifte fra gnistrende kalde 40 kuldegrader og himmelen full av strålende nordlys, og til tett snøvær og orkan som får navn.

Traseen for Finnmarksløpet, det er langt, selv med bil…..
Hunder og førere pusher grenser og presser seg mot kanten av det de kan klare. For oss hobbyfriluftere er dette i en helt annen liga enn det vi opererer med, når vi lander «slitne» i camp etter en jaktdag, tar en velfortjent øl og forteller røverhistorier rundt bålet om kvelden. 

Jeg har tenkt på hundevelferden i et slikt løp. Hundene kan jo ikke velge om de har lyst til å kjøre Finnmarksløpet i år, liksom. Det er uten tvil et kjempehardt løp, men slik hundene følges opp av førere, handlere og veterinærer, så tror jeg hundene har det bra. Blueeye, Storm, Osin og Frikk er påkledd for kulda med sokker og varmedekkener før start. Når det er pauser, så ligger de i halm, får varm mat og pakkes inn i tykke ulltepper. De er trent for utfordringen og er i toppform. Vi som har egen hund, vet at hunder presterer best når de er i god form, er friske, sterke og har tillit til føreren som Leader of The Pack.

Velferden til hundene i Finnmarksløpet går foran velferden til fører, uten tvil. Ingen tar seg mat eller får seg søvn før hundene har fått mat, stell, kos og ros. Førerne vet hva som fører til Parkering, når spannet bare stopper. De vet at hunder som har det godt, går «Den ekstra mila» som trengs i et slikt løp og ikke parkerer. 

Finnmarksløpet går under Borealis vinterfestival og er viktig som trekkplaster under festivalen. Da Finnmarksløpet startet for første gang var det noen særinger som holdt på med trekkhunder. Nå er det et yrende liv i byen, med konserter, utstillinger, arrangerte turer, forelesninger og fulle restauranter. Finnmarkløpet er folkefest! Og jeg deltar så mer enn gjerne. Jeg heier og klapper sammen med resten av lokale og tilreisende. For et arrangement. Hurra for de som står på for å få dette mulig! Hurra for NRK som prioriterer å sende fra løpet hvert år!
Jeg legger ved lenke til Ivar Thomassens sang tilegnet Finnmarksløpet, som her er tolket helt nydelig av Anne Gudrun Michaelsen og mitt multitalent av en kollega; Kjell Rune Myrland (med tillatelse fra Kjell Rune). Nå gleder jeg meg til å følge utviklinga i løpet, statusoppdateringer og nyhetssendingene. 

#friluftsliv

Oppfrisket repost fra bloggspot.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg