Vintersko i størrelse 25 tommer

Mine første truger var et par billige “hyttetruger” på 25 tommers lengde. Jeg kjøpte dem på tilbud for under 600 kr og de har funket sånn tålig. Størrelsen var god til mitt bruk, men det verste med dem er gjennomgående bolter med en centimeter av skruen stikkende under trugen. Her festet det seg snø, så på det verste gikk jeg med 15 cm klabb under. Det passer dårlig når man skal ned bratta og har bruk for feste.

 

Spor etter vintersko i størrelse 25 tommer

 

Da jeg skulle kjøpe meg nye, så var jeg nøye med å unngå skrue-tabben. I tillegg ønsket jeg truger med roterende tåfeste, slik at trugen ikke trenger å følge samme vinkel som foten min, og at snøen lettere faller av bakenden på truga. Utenom det hadde jeg ikke så mye peiling, så jeg ringte Bente, ei venninne som går et par timer på truger HVER DAG. Jepp. Helt sant. Eller, på vinterstid vel og merke!

Hyttetruger

Bente bor på Seiland, ei nydelig øy gå grensa mellom Alta og Hammerfest. Tidligere var «Gutta på tur» på Altnes, ytterst i Store Kufjord og nylig var «71 grader nord – kjendis» også der. Og der, midt i paradiset, bor altså Bente. Som dere kanskje har sett på TV, så passer turterrenget hennes best for randonee eller truger. Fjellski med feller fungerer også, men det er sikkert morsommere å kjøre ned på randonee enn å knote i skogen med fjellski. Sier jeg, som prøvde randonee for første gang nylig.

For Bente er det truger som gjelder. Jeg har tidligere i mitt liv bodd og jobbet på Altnes, og har senere vært med Bente på et par turer der ute. Terrenget er ikke for nybegynnere på randonee. Det er bratt og masse skog, men så åpner det seg nydelige fjellparti når man kommer opp. Og opp er jo en ting, men man skal ned også, så truger er slettes ikke så dumt… Eventuelt tenker jeg at fjellski/randonee med fellene på også er et forsvarlig alternativ…  Bente kom med gode råd og jeg kjøpte truger som oppfylte kriteriene mine; Tubbs Explore.

Mitt trugepar nr. 2: Tubbs Explore

 

Skillet mellom truger for damer og truger for menn er vel i hovedsak at fotfestet er tilpasset noe mindre skostørrelser. Ellers kan jeg ikke se noen forskjell og endte opp med å glemme å kjøpe dametruge. Men, fotfestet passer perfekt! Hvis herremodellene også er bredere og større i festet foran enn damemodellene, så skal jeg ikke klage. Mine nye truger er lette å tre på seg, enkle å stramme og enkle å løsne. De vipper lett rundt en bolt ved tåfestet og bærer meg godt. Størrelse på trugene er avhengig av vekten din. Mine skal bære mellom 54 og 91 kilo og er i størrelse 25 tommer. Tenker det rekker…

Atlas

 

Broren min, Ivar, har truger fra Atlas og jeg er gørr-misunnelig på en ting: bøyle for å heve hælen ved bratt stigning. Jeg har begynt å kalle den for randonee-bøyle, men det heter trolig noe annet:-). Det skal jeg ha på mine neste truger!!!

Jeg har prøvd ulike sko på trugene. Nesnalobber funker ikke. De er for myke, så man får ikke strammet trugene godt nok uten å ende med deformerte sko og føtter. Fjellsko er atskillig bedre, men kan bli litt kalde når graderstokken bikker under -20. På siste trugetur testet jeg Muckboot – Arctic sport. Støvlene er lette, vanntette og varme. De har et anbefalt temperaturområde mellom +4 og -40. På isfiske og generelt slushføre er disse helt perfekt. Jeg har prøvd Muckboot på småturer rundt -25 og på skuterturer rundt -15. Det fungerer også kjempegodt, men jeg sverger nok til varmere sko og helst med ullfòr i sprengkulde.

Muckboot er stive nok til at man stramme trugene skikkelig uten å miste blod i beina og det er viktig at trugene sitter skikkelig godt fast. På truger er det ikke spesielt enkelt å overtråkke, så jeg synes Muckboots har grei nok støtte for mine slarkete ankler. Absolutt et godt valg.

 

 

Så, hvorfor truger på tur, og ikke fjellski eller randoneeski? I terreng med mye skog og bratt både opp og ned, så kan truger være tingen. Randonee eller fjellski funker jo, men trugene er korte og snope. På vinterjakt kan man ha ledige hender til handtering av hund og våpen, men det er god støtte å gå med staver, spesielt i bratt og ulendt terreng.
Det beste er da justerbare staver med god trinse!

Spreke Maj-Liss lufter meg og Tia på trugetur i Talvik-fjellene

#friluftsliv

(Delvis repost fra blogspot)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg