WHY?

Hvorfor bruke ei nydelig mars-helg inne på møter?
Jeg kunne heller vært ute på ski, ligget langflat på et reinskinn og pilket på isen, drukket kaffe i sola og spist kvikk-lunsj.

 

Hærliggøy gjeng (Per Johnny, Dan, Per Erling, Ingrid, Marte og eminent sjåfør Bernt). Strikking, kaffe, gode historier og til og med en joik gjorde turen over fjellet unnagjort i en hattefokk.



Det kunne jeg ha gjort, men jeg valgte å dra til Lakselv på årsmøte i NJFF-Finnmark. Og vet du hva, det var virkelig en flott helg og vel anvendt tid.

Helene Bertelsen, Marte Brekke, Ingrid Klykken og meg på fylkesårsmøtet.

Det var selvfølgelig vanlige årsmøtesaker som årsmelding, regnskap og budsjett. Men, i tillegg hadde fylkeslaget fått tak i strålende gode forelesere. Hva med pukkellaksens vandring og gyting?? Gjesp, tenkte jeg da jeg så programmet. Men det engasjerte skikkelig og jeg er klar til å gå i fakkeltog om jeg får sjansen, for å kjempe mot invasjonen av pukkellaks(lenke) i norske elver. Rolf S. Kollstrøm fra Sør-Varanger JFF dro oss gjennom trussel, tiltak og muligheter i kampen mot pukkellaksen. Fysj! Pukkellaksen er på Norsk svarteliste(lenke) og dette vil vi ikke ha i elvene våre. Tenk om pukkellaksen presser ut vår skattede Altalaks fra elva vår. Nei, nei, nei.  

 



Så fikk vi høre fra Tomas Aarvak (Norsk Ornitologisk Forening)om det har effekt på småviltet å ta ut rødrev. Ja, det har det – punktum!



Einar Asbjørnsen (Utmarksleder i FeFo) informerte om statistikk og vurderinger om jakt og fiske på Finnmarkseiendommen. Dette er helt klart superrelevant for oss jegere og hobbyfiskere.

Utmarksleder i FeFo Einar Asbjørnsen foreleste om jakt og fiske på Finnmarkseiendommen






Fylkesårsmøtet hadde også fått Ann Eva Isaksen fra forbundsstyret i NJFF og vår nye generalsekretær i NJFF, Eldar Berli, til å komme oppover. Berli snakket blant annet om hvorfor man er med i et forbund som NJFF. Han sa at man ikke kan være enige i alt, men at man har en felles visjon man kan enes om: Jakt og fiskeglede for alle, for alltid. Inspirerende folk!

 

Generalsekretær i NJFF, Eldar Berli tok turen til fylkesårsmøtet i NJFF-Finnmark
En ting var de faglige innleggene, økonomi og strategi for fylkeslaget, men så er det jo så flotte folk i foreningene også. Jeg hadde møtt mange før og fikk noen nye bekjentskaper. Flotte, inkluderende, morsomme og litt sprøe friluftsmennesker. Er det rart man trives i sånne forsamlinger? Mye latter og moro på kveldene og så valg på søndag formiddag. Og jada, – jeg er god til å samle på arbeidsoppgaver og sa ja til en varaplass i styret i fylkeslaget. Gleder meg til å bidra.
 

Så “Why”? Hvorfor knø inne på møter mens sola steiker ute?

    • For det første så ante jeg ikke noe om værvarselet da delegatene til årsmøtet ble valgt.
    • Men, jeg har lært masse nytt om jakt og fiske, om pukkellaks og dverggås og om forvaltning av naturen vi elsker å ferdes i.
    • Jeg har truffet masse utrolig flotte mennesker, som jeg gleder meg til å møte igjen på tillitsvalgtkonferanser, styremøter, årsmøter og på kurs.
    • Og tenk, fra Alta var tre av fire delegater damer. DET er kvinnerepresentasjon gitt! NJFF, her har dere 75% kvinneandel!! Tenker den sitter i forhold til kvinnesatsinga i forbundet😊😊


#friluftsliv#jakt#fiske#finnmarkJFF

hits

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg